IJsselstein

06 - 42 72 00 32

sandra@pur-san.nl

Of je nu start met een beautybedrijf of al een aantal jaar gevestigd bent: keuzes voor het merk waar je mee gaat werken moeten gemaakt worden. Het merk vormt een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering: het representeert jouw visie en je bent (deels) afhankelijk van de service van de leverancier. Kortom: alle reden om je keuzes voor een merk weloverwogen te maken.

We volgen Sasja: een schoonheidsspecialiste met een praktijk aan huis. Sasja werkt al jaren met één en hetzelfde merk, maar is nu op zoek naar een nieuw merk dat het oude vervangt. In de vorige columns hebben we Sasja gevolgd tijdens een interne en externe analyse. Dat heeft haar een concreet wensenlijstje opgeleverd waar het merk aan moet voldoen.

 

 

Er moet een merk ‘op de plank worden gezet’ en dat kost geld. Dat geld is niet één-twee-drie terug want voor elk verkocht product moet er weer een nieuw worden aangeschaft. We kunnen er dus vanuit gaan dat het geld dat betaald moet worden voor de startorder een investering is die in het bedrijf blijft. Sasja zal dus geld vrij moeten maken dat ze een tijdje kan missen. Maar hoe lang moet ze het eigenlijk precies missen?

Om dat uit te kunnen rekenen hebben we eerst een aantal cijfers van Sasja gekregen:

  • De gemiddelde behandeltijd bedraagt: 1,5 uur
  • De gemiddelde behandelprijs is: 95 euro incl. BTW dus € 78,50 netto
  • Het gemiddelde aantal behandelingen per dag is: 4
  • Sasja werkt gemiddeld 3 dagen per week in de praktijk
  • De gemiddelde marge op de verkoopproducten bedraagt 40%. Omdat dit een gangbaar percentage is voor de branche wordt hiermee ook gerekend voor het nieuwe merk.
  • De kostprijs van een gemiddelde behandeling van 1,5 uur bedraagt € 17,50. Sasja wil haar behandelprijzen niet verhogen en daarom gaan we uit van dezelfde kostprijs voor de behandeling met het nieuwe merk.
  • Het gemiddeld aantal werkweken per jaar stellen we op 45.

Het aandeel productverkoop op de totale omzet bedroeg in 2014 40%. In 2015 is dat teruggelopen naar 25%. Dit komt vooral door de slechte leveringen en het uitblijven van introducties van nieuwe producten. Met het nieuwe merk verwacht Sasja het eerste jaar een aandeel van 30% te halen. Daarna verwacht ze weer terug te  groeien naar een stabiele 40%.

De verdiensten per jaar bij een aandeel productverkoop van 40% zijn:

40% van de omzet per klant is productverkoop.

Dan is 60% de behandeling: € 78,50.

Maakt 40%: € 52 (78,50/60*40)

De totale netto-omzet per afspraak is dus € 78,50 + € 52 = € 130,50

De kostprijs per behandeling is gemiddeld € 17,50

De kostprijs van de verkoop is 60% van € 52 = € 31

De brutowinst per afspraak is dan € 130,50 – € 17,50 – € 31 = € 82

Dagwinst: (*4) = € 328

Weekwinst (*3) = € 984

Jaarwinst: (*45) = € 44.280

Note: dit is brutowinst, dus daar moeten de bedrijfskosten nog af.

De verdiensten per jaar bij een aandeel productverkoop van 25% zijn:

40% = € 52, dan is 25% € 32,50

Dus per klant: € 78,50 + € 32,50 = € 111

Kostprijs van de verkoop: € 32,50 (60%) = € 19,50

Brutowinst per afspraak = € 111 – € 17,50 – € 19,50 = € 74

Dagwinst: (*4) = € 296

Weekwinst: (*3) = € 888

Per jaar (*45) = € 39.960

De verdiensten per jaar bij een aandeel productverkoop van 30% zijn:

40% = 52, dan is 30% € 39

Dus per afspraak: € 78,50 + € 39 = € 117,50

Kostprijs van de verkoop: € 39 (60%) = € 23

Brutowinst per klant = € 117,50 – € 17,50 – € 23 = € 77

Dagwinst: (*4) = € 308

Weekwinst: (*3) = € 924

Jaarwinst: (*45) = € 41.580

1 jaar 30% geeft een extra winst t.o.v. 2015 met 25%:

€ 41.580 - € 39.960 = € 1.620

Het jaar daarna met 40% t.o.v. 25% geeft een extra winst van:

€ 44.280 - € 39.960 = € 4.320

Een gemiddelde installatie voor een eenpersoonspraktijk ligt rond de 4000 euro. Om een merk goed in de markt te zetten is het verstandig ook wat budget aan marketing vrij te maken, zeg 500 euro. Zo wordt dan de terugverdientijd berekent van de totale investering van 4500 euro:

€ 1.620 jaar 1

€ 2.880  8 maanden (2.880/4.320*12)

------

€ 4.500

Het terugverdienen van de totale investering van € 4.500 duurt dus in totaal 1 jaar en 8 maanden.

Sasja heeft haar keuze gemaakt en is overgegaan tot het bestellen van haar installatieorder. De volgende keer volgen we haar in het positioneren van het nieuwe merk.