IJsselstein

06 - 42 72 00 32

sandra@pur-san.nl

Een tijdje geleden las ik een interview met Gretchen Rubin. Ik kende haar niet, maar wat mij triggerde was de term ‘mindlessness’. Hm, dacht ik, moet daar niet Mindfulness staan? Maar nee, er stond echt Mindlessness. Goh, dacht ik gelijk, dat gaat me tijd opleveren en ik ben het gelijk gaan lezen. En inderdaad, het is een verfrissend andere kijk op het gebaande pad van Mindfullness en daarom wil ik het graag met jullie delen.

Dat doe ik door jullie eerst mee te nemen in mijn overtuiging dat je altijd een keuze hebt. En om vanuit die keuze, momenten van bezinning te creeëren. Vervolgens ga ik uit van jullie bekendheid met de begrippen timemanagement en mindfulness, om zo snel tot de kern van dit betoog te komen, namelijk de waarde van mindlessness.

Ik denk dat ik als vrouw redelijk doorsnee ben: ik probeer zo goed en zo kwaad als dat gaat heel veel ballen in de lucht te houden. En net zoals die reclame slogan zegt: ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Ik vind het heerlijk om professioneel met mijn werk bezig te zijn, om alle nieuwe ontwikkelen direct te verkennen en te beoordelen of het werkzaam zou zijn voor ons.

Ik vind het heerlijk om nieuwe projecten te bedenken en me te verliezen in de uitvoering daarvan.

Ik vind het heerlijk om mijn kinderen te begeleiden naar en van school (oh gruwel als ze dat straks echt niet meer willen), om te goochelen met de planning zodat alle sporten, maar ook alle speeldates zoveel mogelijk kunnen plaatsvinden.

Ik vind het heerlijk om me fit te voelen en heb daarom het liefst 4 sportmomenten in de week.

Ik geniet ervan om er goed uit te zien en lees de bladen die me fashion-technisch op de hoogte houden van what’s hip of not, heb regelmatig een afspraak met mijn kapper en schoonheidsspecialist en verzorg mijn huid elke ochtend en avond met de juiste producten.

Als ik het zo opnoem klinkt het als een redelijk gestructureerd leven. Eentje waar weinig stress of  spanning aan te pas komt. En op zich is dat ook zo. Ware het niet dat er in mijn vak soms ontwikkelingen zijn die ik niet zo 1, 2, 3, heb uitgedokterd, dat er projecten zijn die veel meer tijd en energie kosten dan verwacht, dat mijn kinderen tijdens dat begeleiden van en naar hun activiteiten me soms ineens overvallen met levensvragen, (mama, wanneer ga jij eigenlijk dood en krijg ik dan een nieuwe moeder? Terwijl we net de drempel van de tandarts overstappen), en heb ik echt niets meer in de kast hangen dat geschikt zou kunnen zijn voor die presentatie van donderdag aanstaande.

En dan moeten er keuzes worden gemaakt want er zitten maar 24 uren in 1 dag. Dat betekent dat wanneer ik ervoor kies om nader onderzoek te doen naar het effect van de nieuwe ontwikkelingen in mijn vak ik er automatisch voor kies om iets anders van mijn programma te laten vallen.

Dat wanneer ik ervoor kies om mijn dochter uit te leggen hoe dat eigenlijk zit met doodgaan en met moederzijn, ik er automatisch voor kies om op dat moment niet bezig te zijn met bedenken wat we die avond gaan eten.

Dat wanneer ik besluit om te gaan shoppen voor een nieuwe outfit voor donderdagavond, ik er automatisch voor kies om niet te gaan sporten die dag.

Ik zeg heel bewust: wanneer ik ervoor kies om het ene te doen, betekent dat dat ik ook een andere keuze maak. Dus niet dat ik er geen gelegenheid meer voor heb.

Stel je voor! Hoe makkelijk is dat? Dat ik zeg: ‘Ik heb me niet kunnen verdiepen in de effecten van de plannen van minister Schippers op mijn werk , want ja, ik had ook een nieuwe outfit nodig. Of dat ik tegen de tandarts zeg: ‘Sorry, dat we zo laat zijn, maar ja, mijn dochter had echt een levensvraag, dus, u begrijpt, die heb ik eerst even beantwoord.’

‘Wat doe je eraan hè, dit is me duidelijk overkomen.’ Nou, niet dus!

Ik ben er stellig van overtuigd dat al onze handelingen min of meer bewuste keuzes zijn en invloed op elkaar hebben.

Je hebt altijd een keuze in je reactie op iets dat gebeurt, in hoe je met iets omgaat. Soms voelt het niet zo, maar als je ermee oefent zal je merken dat het echt zo is.

Als voorbeeld de gewraakte file:

Natuurlijk maak je niet bewust een keuze om in de file te gaan staan, maar wel voor hoe je ermee omgaat. Raak je helemaal in de stress en zet je geërgerd je tanden in het stuur, of accepteer je de situatie en maak je van de gelegenheid gebruik om nu eindelijk maar eens even met je ouders te bellen, of besluit je er bij de eerstvolgende afslag af te gaan en je eindbestemming te veranderen (lees: terug te keren)?

Op iets wat je overkomt, maak jij een keuze hoe je daarop reageert. Authentiek Leiderschap noemen we dat: je bent leider over je eigen handelen.

Goed dat even terzijde.

Op terug te komen op de kilometerslange file die jou is overgekomen: een goed moment om je eens te bezinnen. Je neemt immers zo actief deel aan het leven en toch heb je het gevoel dat het soms aan je voorbijgaat. Dat je meer uit het leven zou willen halen, meer tijd zou willen hebben om die dingen te doen waar je nu niet aan toe komt. Die dingen te doen waarvan je overtuigd bent dat die je meer levensvreugde zouden geven. Dingen die er écht toe doen.

Timemanagement

En dus geef je je op voor een cursus timemanagement. Daar leer je effectief om te gaan met je beschikbare tijd. Jullie hebben vast allemaal wel eens dit quadrant gezien waarin je een keuze maakt over hoe belangrijk en urgent jouw To Do’s eigenlijk zijn. Persoonlijk mis ik altijd het vakje: nutteloos, maar zó leuk om te doen!

En daar krijg je handige tools aangereikt om al je activiteiten in lijstjes om te zetten. Waar mogelijk gebruikmakend van al die handige apps die daar inmiddels voor zijn bedacht. Want hé, je gaat natuurlijk wel met je tijd mee.

Als opbrengst heb je een goed overzicht over al je activiteiten en wanneer je die zou moeten doen. Het maakt je bewust van die keuzes die je moet maken, omdat, alweer, niet alles in één dag past.

Al afvinkend kom je alweer in diezelfde file terecht. Er gaat al snel door je hoofd heen welke activiteiten van jouw lijstje van vandaag je dan in die file zou kunnen doen. Stress!

Oh jee, dat was toch eigenlijk niet de bedoeling van dat timemanagement? Ben je nu alleen maar bezig met het afvinken van je To Do’s? Kun je aan het eind van de dag nog zonder je lijstje te raadplegen terug halen wat je hebt beleefd? Je realiseert je dat je minstens de helft van je lijstje gedachteloos hebt uitgevoerd: het poetsen van je tanden, het verzorgen van je huid, het sporten, het brengen en het halen van je kind naar en van school. Ergens bekruipt je alweer dat gevoel dat je meer uit het leven zou kunnen halen en je geeft je op voor een cursus Mindfullness.

Mindfullness

Slaan we het meditatiegedeelte voor het gemak even over dan leer je daar o.a. de kleine handelingen in je leven met volle aandacht uit te voeren. We kennen denk ik allemaal wel het voorbeeld van het mindfull eten van een rozijn. Hetzelfde kun je doen bij het poetsen van je tanden. Zie hoe smeuiïg de tandpasta vanuit de tube op je tandenborstel komt, voel de borstel over je tanden en tandvlees bewegen, proef de frisse mintsmaak en sta even stil bij de voldoening die een fris gepoetst gebit je geeft.

En als je dat een keer of 3 hebt gedaan merk je dat je gedachten weer afdwalen en dat het steeds lastiger wordt je aandacht erbij te houden.

Logisch! Je hebt dit namelijk al een keer ervaren! En als je de handeling dan herhaalt, nemen jouw hersenen het over en maken er een gewoonte van zodat jij je brein weer beschikbaar hebt voor hoger werk. Wij zitten zó geniaal in elkaar!

Hoe werkt dat nou precies?

Nou, als je iets voor het eerst doet, bijvoorbeeld autorijden. We kunnen ons vast allemaal wel die eerste rijles herinneren. Die les leek eindeloos te duren. Je ervoer een vertraging in de tijd en zo’n vertraging van tijd voelt heel rijk. Het is heel waarschijnlijk dat je je de tweede les niet eens meer herinnert. Hoewel je het autorijden nog niet onder de knie had, was het spannende wachten op de lesauto en het wegbrengen van de vorige kandidaat al iets wat in je geheugen stond en je daardoor de ruimte gaf met andere dingen bezig te zijn. Je ervaart dan ook dat de tijd weer sneller gaat.

Gewoonten zorgen dat je ervaart dat de tijd sneller gaat en dat je minder ‘mindfull’ bezig bent met je handeling van dat moment. En dat is nou precies wat we over het algemeen zo jammer vinden!

Nu kun je het tijd versnellende en gevoel dempende effect van gewoonten voorkomen door onthouding. Reken maar dat je na een week je tanden niet poetsen enorm geniet van een goede poetsbeurt!

Je kunt er natuurlijk ook juist gebruik van maken. Een gewoonte ontstaat door het herhalen van dezelfde activiteit. Het de allereerste keer uitvoeren van die handeling vereist wel je volle bewustzijn.

En daarvoor zit doorgaans een beslissingsmoment. Een beslissing nemen is moeilijk en vermoeiend. Het vereist zelfbeheersing. Vergelijk bijvoorbeeld het leren autorijden. Je hebt een beslissing genomen: je wilt leren autorijden. Dat vergt tijd, energie en vaak ook een beetje frustratie. Totdat je je die gewoonte zo eigen hebt gemaakt (vaak ver na het halen van je rijbewijs, maar dit terzijde), dat je je op een gegeven moment realiseert: hé, ben ik hier al?

Je hebt heel bewust en mindfull een keuze gemaakt om te leren autorijden. Dat is een activiteit die veel van je vraagt: je handen en voeten bewegen niet synchroon, je moet naar verschillende dingen tegelijk kunnen kijken (voor je op de weg, maar ook in de gaten houden wat er achter je gebeurd, mocht je plotseling moeten remmen), én er wordt een behoorlijk groot beroep gedaan op je inschattingsvermogen. Je wilt namelijk wel veilig aankomen op je bestemming.

Vergelijkbaar is de keuze voor een gezondere leefstijl: eerlijk en voedzaam eten, voldoende bewegen, een verzorging van je buitenkant die de binnenkant helpt.

Net als met autorijden vergt deze verandering van leven tijd, energie en vaak ook een beetje frustratie. Dan is het goed om het hogere doel goed en duidelijk voor ogen te hebben: namelijk vitaal ouder worden, vital ageing. En vertrouw erop dat het steeds minder moeite kost en uiteindelijk als vanzelf gaat. Dat je je ineens realiseert: ik voel me fit, energierijk en dat kun je wel zien ook!

Poets dus lekker gedachteloos je tanden, maak je gezicht schoon, gebruik een serum, oogcrème, halscrème, en gezichtscrème, shop en bereid je eerlijke en voedzame eten en ga op de geplande momenten sporten.

Omarm je gewoonten.

Ondertussen speelt de maatschappij hier handig op in: voor mannen bestaat er een abonnement op een maandelijkse vervanging van hun scheermesjes. En wat te denken van Hello Fresh: hoef je niet elke week meer die keuze te maken of je eerlijk en voedzaam wil eten: je hebt immers die keuze al gemaakt en Hello Fresh zorgt ervoor dat je jou dat nog makkelijker wordt gemaakt. Ook in de online bestellingen zie je als eerste je eerdere aankopen terug: je hebt al eens gekozen voor een bepaald merk koffie, die afweging hoef je dus niet meer te maken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat een innovatieve schoonheidsinstituten op niet al te lange termijn ook wel een abonnement op je verzorging gaan aanbieden. Je hebt immers een keuze gemaakt voor de beste verzorging, die keuze hoef je niet nog eens te maken.

Eerder in mijn verhaal vertelde ik over mijn overtuiging dat je altijd een keuze hebt. Als je de keuze maakt om bij tijd en wijle weer even stil te staan bij waar je staat in het leven en of de door jou gemaakte keuzes nog wel de juiste zijn, dan is dat het moment om te besluiten je gewoontes te veranderen. Een moment van bezinning. Maak daar een dag, weekend of week van: het is altijd minder vermoeidend dan elke dag opnieuw je keuzes onder de loep te nemen. Zo bewaar je tijd en energie!

Gun jezelf dus wat mindlessness!

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Het boek ‘Steeds Beter’ van Gretchen Rubin behandelt dit o.a. dit onderwerp. Mij sprak daar het meest in aan dat je op een eigen manier met spannende en ontspannende momenten kunt omgaan en er geen zogeheten ‘Gouden Regels’ zijn die voor iedereen gelden.

Het boek ‘Het Happiness Project” gaat over haar eigen zoektocht naar geluksgevoel wanneer zij op een moment in haar leven staat dat ze zegt: eigenlijk heb ik alles wat mijn hartje begeert, waarom barst ik dan niet uit mijn voegen van geluk?

Verder blogt ze dagelijks. Ik kan jullie van harte aanbevelen deze boeken en blogs te lezen. Je krijgt er een andere kijk door op je valkuilen: jouw gedrag dat je geluk en ontwikkeling soms in de weg staat.